mijn kersenboom is voor de helft dood er is nog een tak met blad en vruchten, kan ik de dode takken eruit snoeien en er nieuwe enten in plaatsen? hoe?

kan iemand mij uitleggen hoe en wanneer ik kan enten en hoe ik kan zien tot hoever de takken (3) dood zijn op de stam wanneer mogen die eruit en kunnen de enten dan in die wond geplaatst worden?
mvg. marjo

Toegevoegd na 4 uur:
ik denk niet dat loodglans de oorzaak is maar hij is in nov. verleden jaar verhuist en dat en de vorst zullen eerder de oorzaak zijn
de boom is pas 4 jaar oud

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Antwoorden (1)

Bijna zeker heeft je kersenboom loodglans, dat is een ziekte die veel voorkomt als de boom ouder is.
Dit komt ook bij pruimenbomen voor.
Er is niets meer aan te doen, dus maar niet enten, maar straks een nieuwe kopen en deze op een andere plek zetten.
Enten kan je alleen op een jonge gezonde boom met een krachtige groei,en jouw boom is stervende.

Toegevoegd na 4 uur:
Wil je enten, dan heb je toch gezond hout nodig, de tak wordt dan schuin afgesneden en een andere tak, de ent dus ook, de twee takjes moeten precies op elkaar passen, hierna worden aan elkaar gebonden en afgedekt met was.
Gaat dit goed, dan zullen de twee takjes aan elkaar groeien.
Maar jij hebt 3 dode takken, ergens is er nog leven in de tak en op de plaats waar nog leven is, zal de tak spontaan gaan uitlopen, dus hoef je niet te enten.
Loopt de tak niet uit, dan is hij dood en kan je dus niet enten.
Krab aan de schors van de dode takken en zoek waar het er onder nog groen is, knip hem daar af en mogelijk gaat hij daar uitlopen.
De nog levende tak zou ik de helft afknippen, dan komt er een beetje model in.